Hoewel de weersvoorspellingen heel de week regen op het menu
gaven... bleef het gelukkig droog. Op enkele druppels na, en
neem dit letterlijk, hebben we geen nattigheid gezien. Ik had
de voorkeur gegeven aan mijn zwaar ipv licht regenjasje, waar ik dus
5u spijt van heb gehad!
Dit keer 'slechts' 11 hellingen welke variatie brachten van
kort-en-krachtig (Molenberg/Berendreis/Taaienberg/Rotse) en
lang-maar-taai (Fayte, Bos van Frasnez-lez-Buissenal, Rue Hoguenne,
D'Hoppe, Veldeman, Frunte en Varent). De volledige tocht zou
echter heel wat meer hellingen voor de wielen schuiven... en 10km
langer worden dan aangegeven.
Wederom niet goed geslapen, ik moet hier toch iets op vinden. Vanaf
de eerste helling (Molenberg) voelde ik het reeds, slechte benen en
HF bereikte op de top de 180! Opletten geblazen voor de rest
van de tocht. Nochtans had ik een recuperatieweek achter de
rug? Ik nam me voor om voor de rest van de dag niet meer tot
het uiterste te gaan, het blijft een voorbereiding naar Marmotte.
Ook Berendries lukte wel maar minder vlot dan tijdens de RVV, 2
weken geleden.

Bij de eerste bevoorrading lieten we de meisjes
achter, zij kozen voor de 75km, en vatten het drieluik Fayte / Bos
van Frasnez-Lez-Buissenal / Rue Hoguenne aan. Volledig
geasfalteerd, licht verzet (30x19/21) ging de ietwat langere klim
van de Fayte (1400m) zonder probleem voor de bijl. De volgende
klim zou 20km verder liggen maar... tussen deze 2 beklimmingen leek
het constant naar boven te gaan. Mijn Polar zou me later
gelijk geven. Over een lengte van 5km ging het van 179m naar
364m, een kleine 200m maar ik verzeker u, het weegt door. Het
Bos (1100m) was dan weer sneller voorbij dan gedacht, waar is de
tijd dat ik hier zwoegend en zwetend met mijn zoon Dimitri naar
boven reed? Rue Hoguenne (1800m) ten slotte werd ook vrij snel
afgewerkt.
De 2e bevoorrading even de tijd genomen om drank te nuttigen en dan
snel naar de volgende hindernis, D'Hoppe (1500m). Ook hier
rustig tempo naar boven, 14/15 km/u, zodat de dieselmotor niet
stilviel en rustig bleef draaien. Ten slotte waren we nog niet
halfweg. Ondanks het zware en pijnlijke gevoel in de
dijen had ik nu plots het idee dat het wat beter ging. Tot de
volgende bevoorrading (75km) ging het nu meestal in dalende lijn,
oef, een beetje rust. HF daalde snel maar bij de kleine
'bultjes' die we toch nog tegenkwamen ging deze ook evensnel terug
de hoogte in en kwam het pijnlijke gevoel terug boven.
Waarschijnlijk omdat we deze bultjes op het grote buitenblad namen
zodat deze snel achter ons lagen.
Na de 3e bevoorrading kwam, op papier althans, het zwaarste stuk (4
hellingen). Vrij snel kwam de Veldeman (1000m) met 20km later
de Taaienberg. Ik dommerik, in het midden over de
kletskoppekes de Taaienberg op om dan het laatste stuk in het gootje
te rijden... De Frunte, weer een langere (1700m), werd gevolgd
door de taaie Varent. Deze laatste is niet alleen taai vanwege
het klimmen, middenmoter van 700m met max 13%, maar ook mentaal.
Uit de voorbijgaande jaren weet ik dat de 4e (en laatste)
bevoorrading achter het hoekje van de Frunte ligt maar dat men nog
een extra ommetje maakt om de Varent te beklimmen.
Tijdens de 4e bevoorrading een bekertje cola naar binnen, Roman
heeft cola met veel suiker, en op naar de laatste helling van de
dag, de Rotse. Hoewel ik ervan overtuigd was dit nog een
ambetanterik (max 18%) zou worden viel deze uiteindelijk nog goed
mee. Hij lag achter de rug voor we beseften dat het klimmen
erop zat. De laatste 30km zouden toch weer lang worden,
wederom wegens het mentale. De laatste 12km worden afgelegd
naast een kanaal met wind op kop! Hier had ik dan de pech dat
ik met een leegloper aan het rijden was. Toch maar wat
snelheid bijgeven maar het hielp niet. Een 7-tal km voor het
einde moest ik stoppen, snel de band opgepompt (geen zin om de band
te vervangen) en terug voluit naar de finish toe. Na 6:47u,
6:04 gefietst, bereikten we de finish.
Vreemd gevoel na de aankomst, niet écht moe, enkel wat vermoeide
benen, vooral de dijen, geen krampen onderweg, geen nekpijn, een
weinig knieproblemen (links achteraan). De meeste langere
hellingen met 30x19/21 opgereden, enkel de echte kuitenbijters (en
de Varent) naar 30x23 geschakeld. Hoewel ik onderweg
meermaals sakkerde op de extra nijdige klimmetjes begon ik me er toch
goed bij voelen. Na evaluatie van de Polarresultaten ben ik
toch tevreden. Met een gemiddelde van 25,5/u moét ik zelfs
tevreden zijn. Als we hier nog wat kunnen bijdoen tegen juli
zullen we vol vertrouwen de Marmotte rijden.
Wederom een goede bepijling, overal seingevers om het verkeer te
regelen en dit keer 4 bevoorradingen. Hoewel dezelfde
organisatie als RVV denk ik toch dat de oorspronkelijke organisators
hier mee de hand in hadden. Ook andere jaren was PVP prima
georganiseerd. Puik werk!
Volgende week: Davitamon Classic 145km
|