Anders dan andere weken toch een beetje meer nachtrust. Mijn
favoriete avondprogramma gelaten voor wat het was zodat ik om 23u
het licht uitknipte. Om 6u uit bed, 7u20 in de auto, dit moet
volgende week sneller! Opnieuw hadden we de weergoden tegen:
slecht weer, voorspeld én gekregen.
30 hellingen, jawel, dertig! En dan nog geen Muur of Bosberg.
Alle hellingen gelegen tussen Ronse, Kluisbergen, Oudenaarde en
Brakel zullen we wel gehad hebben. Sommige waren bekend maar
er zaten er toch een stuk of 20 onbekenden bij: Fiertelmeers
500m 20% max, Schapenberg 1200m 21% max, Kraaiberg 1300m 12% max, Le
Horlitin 950m 15% max, Kluisberg 2100m 18% max, Oude Kwaremont
1000m 12% max, Paterberg 350m 20% max, Waaienberg 750 12% max,
Koppenberg 700m 19%, Kortekeer 1000m 17% max, Taaienberg 600m 16%
max, Eikenberg 1000m 10% max, Kapelleberg 800m 14% max, Wolvenberg
650m 17% max, Braambrugstraat 800m 14%, Abeelstraat 500m 18%,
Molenberg 450m 14%, Armekleie 550m 10%, Berendries 900m 12% max,
Vossenhol 1400m 9% max, Toepkapel 400m 12% max, Tenbossestraat 450m
9% max, Valkenberg 550m 13% max, Steenbeek 300m 17% max, Steenberg
800m 13% max, Varent 800m 13% max, Berg ten Houte 1100m 21% max,
Fortuinberg 1200m 21% max, Muziekberg 700m 14% max, Ten Berge 1250m
9% max.
Onmogelijk om de volledige rit gedetailleerd weer te geven. De
hellingen volgden elkaar zo snel op dat het niet te doen was om
alles bij te houden. De bekende hellingen bleven wel beter
hangen, op deze hellingen kon ik vergelijken met de Ronde Van
Vlaanderen in de maand april. Tot de eerste bevoorrading
moesten 9 hellingen beklommen worden en tijd om 'in te rijden' was
er niet. Na 2km al de eerste helling, Fiertelmeers 20% max,
waarbij meteen de trend van de dag zou gezet worden. Verder in
deze eerste reeks al meteen flinke kleppers zoals Pater- Koppen-
Kluisberg en Oude kwaremont. Hiervan 3 met de overbekende
kasseien, plezant met nat weer! De Oude Kwaremont ging
verrassend goed, boven voor ik het besefte. Ook de Paterberg
ging gezwind en probleemloos voor de bijl. De Koppenberg
daarentegen was, naar goede gewoonte, weer spelbreker. Eerst
begon ik te bibberen vanwege een hels gekraak tijdens het klimmen.
Zulk regenweer is echt niet goed voor de
ketting/tandwielen/versnellingen. Vervolgens keek ik een paar
keer naar mijn achterwiel, het voelde aan als een lekke band. En
dan, iets over halfweg, bij het uitkomen van de overhangende bomen
ging het mis. Ik had al een paar slippertjes achter de rug en
bij het ontwijken van de toch nog veelvuldig aanwezige spleten
tussen de kasseien reed ik me vast. Voet aan de grond, grrrr.
Het werd balen tijdens de afdaling naar de bevoorrading. Het
kraken was nu weg maar ik begon toch wat te vrezen voor de rest van
de tocht. Laat er aub geen versnellingsapparaat stuk gaan, ik
heb in mei genoeg pech gekend...
Na de, m.i. povere, 1e bevoorrading mochten we er meteen terug aan
beginnen. Opnieuw 9 hellingen waaronder Taaien-, Eiken-,
Wolven- en Molenberg, 3 met kasseien. Een beetje ongerust reed
ik de Taaienberg op. Ik koos toch voor de rug ipv het gootje.
Met dit weer zou het daar waarschijnlijk nog harder slippen.
Nu was het de beurt aan Dimitri om stil te vallen, deze bult blijkt
zijn zwart beest. Te zwaar verzet bij de start van de klim
vermoed ik. tijdens de klim en ook op de Eikenberg wederom een
gekraak van jewelste, ik zou er voor de rest van de dag mee moeten
leven, én het zou niet het laatste probleem worden... Mijn
gedachten al bij de Molenberg daagde plots de Wolvenberg op.
Tijdens deze klim bedacht ik hoe zwaar deze ooit geweest was.
Ondanks het slechte weer begon het goed gevoel toch de bovenhand te
krijgen. Keer op keer hellingen, die vroeger o-zo moeilijk
waren, kon ik nu op met 30x19, hier en daar 30x21. Nog niet zo
heel lang geleden zwoegde ik naar boven op 30x28... Na een
2-tal onbekende hellingen was het de beurt aan de Molenberg, de
laatste kasseihelling van de dag. Met weinig volk voor je denk
je soms dat het vanzelf gaat... behalve wanneer je de verkeerde
keuze maakt. Van bij de voet begon het gekraak terug door mijn
hoofd te spoken. Gezien de nattigheid durfde ik ook niet goed
over de rug en probeerde ik rechts. Foute keuze, deze kant zit
vol diepe voren tussen de kasseien. Ik probeerde meteen terug
op de rug te raken wat niet goed lukte. Na een paar keer
over-en-weer bewegingen stond ik plots dwars... en stil.
Dimitri kon me gelukkig juist ontwijken. Bon, stilgevallen
dus, maar nu stond ik wel waar ik wilde, aan de goed kant van de
helling. Opnieuw gestart en probleemloos naar boven.
Boven aangekomen bleek ik nog maar moeilijk naar mijn 39 en niet
meer naar mijn 50 tandwiel te kunnen schakelen. Oeps, dat
wordt lastig tijdens afdalingen... Na de Armekleie volgde de
2e bevoorrading, dit keer zeker voldoende voorraad aanwezig om bij
te tanken. Tijdens het voorbije tweede gedeelte overheerste
toch het gevoel dat het allemaal makkelijker ging dan in het
voorjaar. Natuurlijk bleef het op de zwaarste stukken pijn
doen in de benen (kracht te kort) maar toch lukte het me telkens
weer om zonder ademnood vlotjes naar boven te rijden. Met 80km
in de benen en 18 hellingen achter de rug voelde ik me toch nog vrij
goed. Nog slechts 60km te gaan, euh... fietsen.
In deze bevoorrading probeerde ik ook het zand van de kettingen en
versnellingsapparaat te krijgen. Er volgde een opmerking van
iemand dat dit niet goed voor is voor de mecaniek, zand wel
misschien? Toen we wilden vertrekken weer pech, lekke band?
Niets gevoeld maar toch leeg. Was dit een langzame leegloper?
Was het toch dat wat ik voelde tijdens die kasseibeklimmingen?
Band vervangen, amaai, wat een vuiligheid aan de remmen en velgen...
nog een gevolg van de zware rit gecombineerd met slecht weer.
Uiteindelijk konden we starten aan het derde deel van de rit,...
achter het hoekje wachtte de Berendries. 80km blijkt toch een
breekpunt te zijn voor velen, ook voor Dimitri... Ze vielen als
vliegen en zoals voorgaande ritten ook het geval was, begon ik vanaf
hier wederom meer deelnemers in te halen dan andersom. Opnieuw
een adrenalinestoot! Ik begon me beter en beter te voelen.
De zware trainingen, vooral de midweektrainingen van 120km, bewezen
opnieuw hun nut. Toch was ik er niet gerust in, na een steile
afdaling van de Berendries draai je linksaf naar het Vossenhol.
Nog zo eentje die ik steeds heb verafschuwd vanwege het overgaan van
afdaling naar zware klim waarbij je benen worden 'afgesneden'.
Maar niets ervan dit keer, vlot de overgang verwerkt en vrij snel
naar boven. Ook Tenbossestraat ging probleemloos. Gezien
de problemen met mijn schakelapparaat vooraan probeerde ik op 39x19.
Wauw, dat ging goed! Ook bij Dimitri ging het opnieuw wat
beter, hij lukte voor de eerste keer zijn 52 (52x23). Voor de
Valkenberg koos ik opnieuw mijn 30x19/21, niet overmoedig worden was
de boodschap. Tot hiertoe geen problemen met krampen, houden
zo. Na de Steenbeek en Steenberg, waar halen ze de namen,
volgde de 3e bevoorrading.
In deze laatste bevoorrading zocht ik de mecanieker op. Toch
proberen om mijn versnellingsapparaat vrij te krijgen. Hier
kreeg ik plots in de gaten dat het kabeltje fout geplaatst zat.
Ik had dit vrijdagavond nochtans nagekeken en getest. Alles
leek ok. Nu bleek dat dit toch niet het geval was. Het
kabeltje dient over het 'uitsteeksel' van het apparaat geplaatst te
worden, niet achter! Ik wist dit nochtans, bij het vernieuwen
van mijn groep in het voorjaar had ik ook wat problemen (stroef
werkende voorversnelling) waarna ik erachter kwam dat het wel
degelijk verschil maakt hoe je het kabeltje aan het apparaat
bevestigt. Ik kon opnieuw vlot van 30 over 39 naar 50, en kon
niet snel genoeg starten voor de 5 laatste beklimmingen.
Hierbij enkel de Varent die moeilijk zou zijn,... dacht ik.
Inderdaad, de Varent was, naar goede gewoonte, opnieuw een
slachtveld! Overal deelnemers te voet of tegen een tergend
traag tempo naar boven. Toen ik op de trappers begon te lopen
opnieuw problemen. Het leek alsof mijn achterwiel blokkeerde
tegen de remmen. Terug in het zadel ging het wat beter.
Toch een ietsje sneller reed ik velen voorbij wat me op een wolk
deed belanden. Nu kan het niet meer stuk! Boven even
wachten op Dimitri, intussen achterwiel opnieuw vastgezet, en dan
volle bak naar de volgende helling. 12km, de langste pauze
tussen 2 hellingen, met fijne regen. We pikten aan bij een
groepje maar ik ging al snel naar de kop om, op eentje na, het
groepje achter ons te laten. Dimitri riep me vervolgens tot de
orde: "Pa, doe het nu eens rustig". Misschien had hij wel
gelijk, er moesten immers nog 4 hellingen beklommen worden waarbij 2
met 21% max. Op de eerste (Fortuinberg) opnieuw problemen met
het achterwiel bij het 'trapperlopen'. Ik moest terug het
zadel in, gelukkig was die 21% maar van korte duur. Boven was
geen fortuin te vinden, integendeel, nog een 2-tal nijdige
klimmetjes volgden. Ook de Muziekberg deed zijn naam geen eer
aan. Geen muziek te horen maar wel klimmen geblazen... en na
de afdaling stonden we terug aan de voet! De organisatoren
hadden gewoon een lusje gemaakt om deze helling erbij te krijgen.
Na de laatste helling mochten we nog een 2-tal km uitbollen om
eindelijk de finish te bereiken. xxxxnat (het eerste deel mag
je zelf invullen) maar toch tevreden. Ondanks het slechte weer
werd ook deze zware klimrit succesvol afgerond.
Tijdens deze rit is duidelijk geworden dat de voorbereidingen hun
doel zeker niet gemist hebben. Wanneer ik de beklimmingen
vergelijk met dezelfde in het voorjaar (RVV en PVP) is het duidelijk
dat een en ander veel vlotter gaat. Dit was natuurlijk ook de
bedoeling van het zware trainingsschema, maar het wordt pas
duidelijk wanneer je hiervan bevestiging krijgt. We blijven
wel met beide voeten op de grond, een Marmotte is iets helemaal
anders dan dit soort ritten. Daar zijn het 'slechts' 4
beklimmingen... maar dan wel resp. 30, 10, 18 en 14 km lang!
Gran Fondo en Fleche Ardennaise (de laatste 2 ritten, 165km/170km)
zullen een beter idee geven over de mogelijkheden in Marmotte.
Hier zullen we minder maar langere beklimmingen voor de wielen
krijgen alsook de af te leggen afstand zal beter benaderd worden.
Tot hiertoe de minst goede organisatie van de Lotto Cycling Tour.
Goede bepijling maar toch enkele plaatsen waar de pijlen niet echt
duidelijk de af te slagen weg aangaven. Sobere eerste
bevoorrading maar toch geef ik een dikke voldoende voor de
bevoorrading. Op vele plaatsen stonden vrijwilligers om de
gevaarlijke kruispunten te bewaken. Blijkbaar toch onvoldoende
vrijwilligers want toch waren er een paar plaatsen die vrij
gevaarlijk waren en waarbij geen seingevers te zien waren? Ook
stonden enkele seingevers foutief opgesteld zodat, of het verkeer
toch doorkon, of de seingever voor een verplicht fietspad stond
zodat je dit niet zag...
Nog dit: Het probleem met het achterwiel werd vandaag gevonden.
De achteras die steeds loskomt... Deze week opvolgen, hopelijk wordt
dit geen nieuw bezoek aan de fietsenmaker!
Volgende week: Gran Fondo Eddy Merckx (165km)
|