Ondanks het slechte weer toch naar Harelbeke gereden. En we hàdden
prijs… wind en regen gratis en voor niets. Achteraf bekeken viel de
regen eigenlijk nogal mee, de eerste helft van de tocht zo goed als
droog gebleven, vervolgens een uurtje of 2 in miezerige regen om het
laatste uur droog af te ronden. Wij (en de fietsen) waren natuurlijk
niet om aan te zien maar dat is uiteindelijk het minste.
Edalare, La Houpe, Berg Stene, Boigneberg, Eikenberg, Taaienberg,
Kapelberg, Patersberg, Oude Kwaremont, Kluisberg en Tiegemberg. Een
hele boterham niet? Hoewel al 3000km gereden sloegen die hellingen
flink tegen, vooral deze met kasseien. Na nrs 4-5-6 (kasseien) zag
ik die Patersberg echt niet meer zitten, ik dacht daar niet meer
boven te raken. Het stilvallen van enkele ‘echte coureurs’ die me
aan de voet nog snel voorbij gereden waren (en me eens aankeken van
.. ocharme…) gaf me echter moed, de kracht was immers al op,
waardoor ik langzaam maar zeker naar boven reed. Toen ik hen
voorbijreed las ik op hun gezicht ‘Hoe kan dit?’ Niet alleen viel
die arme drommel niet stil maar met wat een hels lawaai doet ie dat,
het leek alsof de ketting/tandwielen elk moment in stukken zou
springen. Op die momenten is plotseling alles vergeten en is het
allemaal terug plezant. Toen ik hen voorbijreed kreeg ik vreemde
blikken. Dat hels lawaai was natuurlijk het gevolg van de regen en
modder tussen de tandwielen/ketting, én de versleten
tandwielen/ketting. Ik heb er dan ook al een 17000km mee gereden,
hoog tijd om te vervangen dus. Liefst deze week nog zodat ik
volgende zaterdag tijdens de RVV geen extra attractie wordt…
De tocht zelf sloeg toch wat tegen. Op zich wel plezant en
deugddoend maar na 3000km trainen had ik er toch wat meer (teveel?)
van verwacht. Natuurlijk, het is de eerste keer dat we terug wat
klimwerk voor de wielen kregen, maar toch. Het weer zorgde er ook
voor dat ik ook niet op HF kon (wilde) rijden, dan zouden we nog
minstens een uur langer onderweg zijn geweest. Nu werd er soms amper
19 gereden, vlak met tegenwind. Klimmen zal ik misschien toch nog
kunnen leren maar het is duidelijk dat kasseien niet aan mij besteed
zijn. Eens op kasseien val ik gewoon stil, wanneer ik meer kracht
wil zetten krijg ik verschrikkelijke rugpijn. Gelukkig liggen er in
de Alpen geen kasseien.
Wat betreft de organisatie, naar gewoonte prima afgepijld, overal
voldoende bevoorrading en aan bijna alle gevaarlijke kruispunten
iemand die het verkeer regelde. Wat ik zeer appreciëerde was
de veelvuldige bordjes 'Gevaarlijke afdaling', 'Opgepast slecht
wegdek', en dies meer. Misschien was dit verleden jaar ook al
maar ik vind dit echt tof! De borden zijn duidelijk zichtbaar
en herinneren je er aan dat dalen zeer gevaarlijk is op de smalle
vlaamse wegen. Op TV is dalen spectaculair, wanneer je dit
zelf doet is het 'kicken' maar... niet vergeten dat de wielrenners
nooit tegenliggers moeten verwachten.
Eerst nog een weekje goed trainen om zaterdag de volgende karwei te
klaren: RVV 145km.
|