Slechte nacht achter de rug, licht verhoogde rustpols maar het goede
weer maakte al veel goed. Regenvestje toch maar meegenomen
maar niet nodig gehad. Van de forse wind konden we enkel
tijdens het eerste deel profiteren (50km) om vervolgens voor de rest
van de tocht meestal met de neus in de wind te rijden.
Na de rustdag gisteren, voelden de benen beter aan dan bij de start
verleden week. Blijkbaar werd de zware trainingsweek beter
verteerd. We kregen meteen een groepje achter ons aan tot in
Sint Job. Daar vonden de achtervolgers het welletjes, 26/u was
niet snel genoeg. De mannen van Borealis namen de kop waarna
de snelheid via 28/u naar +30 ging. Verrassend genoeg kon ik
met Dimitri zonder veel problemen volgen. De HF daalde
regelmatig zelfs onder 126 (recuperatietrainingen). Na iets
meer dan een uur (tussen Brecht-Hoogstraten) kregen we de wind
linksvoor, het sein aan de mannen vooraan om nog een tandje bij te
steken. Hier werd het wel even moeilijk maar na enkele
'rekker' bewegingen lukte het ons toch om erbij te blijven.
Ook de volgende 1u30 staken ze nu en dan een tandje bij, zelfs
waaiers trekken was erbij! Om nu en dan eens door te trekken?
Of om ons eraf
te gooien? Sorry dat we aanpikten hé gasten maar we (ik) ben
al blij dat ik kan volgen, kop doen kan wel maar dan gaat het te
traag voor jullie, zoals bij de start. In elk geval konden we
de tempoversnellingen dit keer beter verteren zodat we in groep aan
de eerste bevoorrading (controlepunt 58km) toekwamen.
Na het innemen van de nodige drank/voeding vertrokken we voor het
volgende gedeelte. Na een kilometerke werden we wederom
voorbijgereden door datzelfde groepje, weer aanpikken was de
boodschap. Na een nieuwe versnelling ging het een poosje
rustig aan (samensmelting met een 2e groep). Plotseling maakte
Dimi mij erop attent dat we de splitsing 95/155 gemist hadden.
De remmen in, terugdraaien, afdraaien,... heel alleen met zijn twee.
Vanaf nu stonden we er plotseling alleen voor. We maakten
onszelf wijs dat we wel anderen zouden inhalen, of anderen ons.
Erger was dat we ook de wind in het nadeel hadden gekregen en deze
zou de grootste vijand worden voor de rest van de rit. Op een
of andere manier 'zigzagden' we blijkbaar naar de volgende
controlepost. Soms heel even windluw maar dan weer een
kilometerke wind op de neus. Nu en dan passeerden we een
eenzame fietser of een duo, zij reden echter te traag om een groepje
te vormen. Het tegenovergestelde was dan ook weer waar,
wanneer we werden ingelopen door een fietser/duo/viertal, bleken
deze te hard te rijden om 'aan te pikken'. Wat opviel was het
weinige volk op dit (en ook het derde) deel van de rit. Geen
10 fietsers hebben we gezien tot de aankomst in Schoten! Voor
het overige ging het eigenlijk vrij goed, geen knieproblemen,
nekproblemen opgelost door een meer 'ontspannen' houding aan te
nemen en de 'gezonde vermoeidheid' bleef lange tijd achterwege.
HF lag nu wel rond de 140 (Bij tegenwind 145) waar 136 misschien
meer aangewezen was. Anderzijds, de weekendtochten dienen toch
om wat 'extra' te geven en zolang de HF niet naar 150+ ging vond ik
het aanvaardbaar.
Bij de volgende bevoorrading/controle (100km) bleek dat we nog
steeds wat 'overschot' hadden van de voorsprong opgebouwd in het
eerste gedeelte. Het beoogde gemiddelde van 25/u bleek nog
steeds een haalbare kaart. Van nieuwe drank/voeding voorzien
vertrokken we voor het derde deel van de rit. Vanaf km 120
begon het nu toch door te wegen, vooral de dijen (overgang
bekken-dij) lieten zich regelmatig voelen. Ondertussen geen
verandering mbt wind / omgeving. Nog steeds zigzaggend de
veldwegen doorkruisend en nu zelfs maar 2 enkelingen ingehaald en
voorbijgestoken door 3 man die ons al eens hadden voorbijgestoken in
het 2e deel en ... blijkbaar ergens fout gereden waren. Om af te
ronden kregen we nog een ommetje over de kasseien (grens 's
Gravenwezel / Schoten) naar het kanaal toe, Broekstraat? Echt
een verschrikking na 150km, de fietsers die de buurt kennen weten
wel hoe erg deze zijn.
Uiteindelijk arriveerden we na 6u terug in Schoten waar een heerlijk
bordje spagetti als beloning klaarstond. Thuis aangekomen
waren we moe maar niet uitgeput, ook de benen voelden niet meer zo
zwaar aan als verleden week. De conditie is goed, de beentjes
worden beter, dat ziet er goed uit voor de weken die komen. Nu
zondag, een dag later, geen zware lichamelijke vermoeidheid meer
zoals verleden week na de RVV. Wat last van stijve spieren en
pijnlijk zitvlak maar voor de rest geen problemen meer.
Wat de organisatie betreft, ook hier slechts 2 bevoorradingen.
Dezelfde opmerking als bij RVV dus, eigenlijk te weinig.
Hoewel, de rit was volledig vlak en de bevoorrading goed ingedeeld.
Zo kon je met 2 drinkbussen toch steeds tot de volgende bevoorrading
rijden. Groter probleem was eigenlijk de afwezigheid van
deelnemers onderweg. Het fietst toch aangenamer wanneer je
regelmatig andere fietsers tegenkomt. Wat de bewijzering
betreft, het eerste gedeelte was prima afgepijld, het 2e/3e gedeelte
kon hier en daar iets duidelijker maar door 'gezond verstand' zijn
we nergens fout gereden. Hiermee bedoel ik: rechtdoor rijden
tot een volgend groot kruispunt wanneer je niets meer ziet staan.
Meestal kom je dan wel terug een pijl tegen en heeft men tussendoor
geen pijlen meer geschilderd (verf tekort?). Wanneer je voor
de 95km gaat kan ik de tocht zeker aanbevelen. Op die afstand
kom je zeker deelnemers tegen wat het allemaal toch iets aangenamer
maakt.
Volgende week: Peter Van Petegem Classic 145km
|