Bar slecht weer! Om 6u bed uit, ik had meteen al door dat de
regen, zoals beloofd, ook van de partij was. Een half uurtje
gewacht, toen werd het wat beter. Ondertussen twijfelend,...
rijden... of niet rijden... Liliane stelde voor om af te
wachten en, wanneer het beter werd, in de buurt een lange rit te
maken. Weinig zin in, regen is regen. Of je nu nat wordt
in Brecht of in Geraardsbergen... het blijft even nat en lastig!
't Is dat we de klimkilometers kunnen gebruiken, volgende week wacht
een weekendje Centerparcs in Friesland. Het wordt koffiedik
kijken of ik daar een flinke tocht zal kunnen maken.
13 hellingen, meestal tussen 500m en 1800m. Enkel Muur en
Bosberg kenden we, de anderen niet. We hadden dus geen flauw
idee van wat ons te wachten stond. Afgaand op de lengte zou
het niet zo zwaar als Tilff worden, het was dan ook onze
recuperatieweek, het mocht dus wat makkelijker. Anderzijds,
deze tocht telt mee voor het Vlaams Klimbrevet. Zo makkelijk
zou het dan ook weer niet zijn zeker? Hellingen: Koestraat 1400m,
Lobe 1800m, Vieux Moulin 800m, Grand Monchaut 400m, Route de Frasnes
850m, Rue St.Marcoult 950m, Eikenmolenstraat 600m, Schillebeekstraat
850m, Muur 1200m, Bosberg 500m, Boskouter 300m, Bosse 300m, Kloosterberg 150m.
Uiteindelijk dus rond 7u30 met veel tegenzin toch vertrokken naar
Steenhuize. Onderweg leek het iets beter te zijn, meestal wat
zeer lichte regen, de ruitenwissers moesten niet echt veel werk doen
waardoor ik er toch zin in kreeg. In Steenhuize aangekomen was het
terug van dat, gutsende regen, hier rijden we niet door! Een 3
kwartiertjes in de wagen gewacht tot de bui, die nooit leek te
eindigen, over was. Om 9u30 alle moed bijeen gepakt, voor zover deze
er nog was, en toch maar vertrokken. 5 minuten later begonnen
we al spijt te krijgen, opnieuw regen. De 130 werd meteen al
geschrapt, in dit weer was 3u rijden al meer dan genoeg. Ziek
worden zou immers veel slechtere gevolgen hebben dan een korte
training. Indien het bleef regenen zou het dus 75km worden,
het weer zou dus beslissend zijn bij de splitsing van 75km en 100km.
Minder bekende hellingen, zo weet je natuurlijk niet altijd, hoort
deze helling nu bij de opgegeven reeks of niet? Via de km-teller konden we inschatten wanneer we een helling zouden hebben
afgewerkt. Hier en daar stond wel een bordje dat de helling
aangaf maar, gezien de regen misten we de meeste bordjes. De
opeenvolgende klimstukjes leken niet al te zwaar maar deden toch
meteen pijn in de dijen. De goeden benen van verleden week
bleken weg. Tijdens de week niet teveel gefietst
(inspanningstesten / recupweek), dit liet zich toch voelen.
Plots stonden we aan de eerste controle. Ongeveer 1u25
gereden, 36km afgelegd, niet bijster snel dus. Gelukkig was
het gestopt met regenen.
Goed gedronken, een banaantje en suikerwafel genuttigd en opnieuw
vertrokken. Na wat gepalaver over de afstand maar vooral over
'zou het droog blijven of niet' kozen we toch voor de 100km.
Uiteindelijk was dit maar een uurtje langer dan 75km, het was ook
niet koud - de weg voelde regelmatig zelfs warm aan - en we hoopten
op een klein beetje medelijden van de weergoden. Bij de
volgende reeks hellingen (4) troffen we 2 oude bekenden aan: Muur en
Bosberg. De eerste helling was weer voorbij voor we het wisten maar de Schillebeekstraat mag er toch zijn. Ik had dit straatje een
2-tal jaar geleden al eens gereden en wist dat dit zo eentje was dat
er niet zwaar uit zag maar toch zo pijn kon doen. De gedachte
dat de Muur om de hoek lag deed de pijn verdwijnen, de Muur zou
immers écht pijn doen! En toch, niets was minder waar.
We beklommen de Muur op dezelfde manier als de profs, langs de
vesten. En dit maakt heus wel een verschil. Wanneer je
deelneemt aan de toerversie, krijg je eerst een verschrikkelijk
zwaar stuk asfalt voor de wielen om vervolgens rechts af te draaien
en de Muur erbij te nemen. Wanneer je vanaf de Vesten komt,
heb je enkel de Muur. Deze heb ik zonder problemen opgereden
met 30x21, enkel op het zwaarste stuk naar 30x23 maar snel terug
naar 30x21. Bij de toertocht gebruik ik 30x23 en 30x25, vooral
vanwege de vermoeide dijen op het eerste gedeelte. Wat hebben
die profs het makkelijk... na de Muur dus de Bosberg, ook vrij
vlotjes opgereden (30x19/21) zodat het vermoeden van een
'makkelijke' tocht wederom bevestigd werd. Hoe deze tocht bij
het 'Vlaams Klimbrevet' komt is me een raadsel. RVV / PVP zijn
zeker veel zwaarder. Tijdens de afdaling van de Bosberg, op
weg naar de 2e bevoorrading, moesten we toch even slikken.
Donkere onweerswolken leken ons tegemoet te komen. Tijdens het
2e gedeelte waren we droog gebleven maar nu zag het er toch niet
goed uit.
In de bevoorradingspost stelde men ons gerust, je zal er geen last
van krijgen, tegen dat je daar bent zal het wel over zijn...
benieuwd. We vertrokken met de wetenschap dat we nog 3
hellingen moesten verwerken en hierbij misschien een stevig onweer
over ons heen zouden krijgen. Plezant hé, dat fietsen!
De hellingen waren de naam helling niet echt waardig. Ze mogen
dan wel wat pijn doen maar zulke hellingen worden in andere tochten
zelfs niet vermeldt. En het onweder? De weergoden waren
ons gelukkig goed gezind, bij aankomst bleken we juist op het randje
te zitten. Snel inpakken en wegwezen dus, juist op tijd in de
auto op weg naar huis. De stortregen die volgde kon ons niet
meer schelen. De training zat erop en we hebben uiteindelijk
toch 100km gereden met enkel tijdens het eerste uur nattigheid.
Al bij al een ritje dat thuishoort in een recuperatieweek.
Niet al te zwaar en toch voldoende klimkilometertjes. Goed om
het lichaam te laten rusten na enkele zware weken en je klaar te
stomen voor de zware weken die eraan komen. Vandaag, tijdens
de hersteltraining, had ik toch het gevoel dat de rit wat in de
benen was blijven zitten. Deze rit moest dus niet zwaarder
zijn.
De organisatie is natuurlijk niet te vergelijken met organisaties zoals
RVV, PVP, Davitamon, TBT, enz. Anderzijds betaal je ook
slechts een minimum aan startgeld. Voor 2€ kan je geen groots
opgezette manifestatie verwachten. En dit soort tochten
bewijzen dat dit ook niet altijd hoeft. De bevoorradingen tot
een minimum beperkt (2) maar meer dan voldoende drank en voeding.
Gevaarlijke kruispunten tot een minimum beperkt en perfect afgepijld,
wat heb je nog meer nodig?
Volgende week: Weekendje Centerparcs... misschien een lokale 120km
training, hangt van de omgeving/weer af. Op 31 mei, Bilzen
Classic (175km)
|