Lautaret - 2 Alpes - Alpe d'Huez


Maandag 30 juni: Lange trainingsrit met 3 cols.

Vannacht opnieuw enkele zweetbuien en wat keelpijn bij het opstaan, het wordt niet slechter maar hopelijk breekt er toch geen keelontsteking door. De laatste zware training voor de Marmotte. 125km met 3 cols. Achtereenvolgens Lautaret, 2 Alpes en Alpa d’Huez. Na de afdaling van Alpe d’Huez volgde een lange aanloop naar de Col du Lautaret. Officieel start de klim in het dorpje La Grave maar Dimitri blijft beweren dat de klim reeds begint op een 5-tal km van Bourg d’Oisans, bij de splitsing naar ‘La Berarde’. Voor een deel heeft hij misschien wel gelijk, vanuit Bourg d’Oisans loopt het een 5-tal km vlak om vervolgens 24km bijna uitsluitend bergop te gaan, met hier en daar een makkelijker stukje of een korte afdaling. Caroline moest er al snel af waarna we besloten dat zij met de auto moest verder rijden tot in La Grave, zo kon zij daar de klim starten en ons boven op opwachten. In tegenstelling tot gisteren reeds een duidelijke verbetering van de HF. Waarschijnlijk ook omdat we het vandaag wat rustiger wilden aanpakken, de afstand was dan ook veel groter en het klimwerk zou niet om te lachen worden. Gino deed niet mee an het rustig-aan-doen, hij koos al snel het hazepad en we zagen hem pas terug op de top van de Lautaret. 

Col du Lautaret

We bereikten La Grave zonder al te veel moeilijkheden en startten de klim naar de top van de Col du Lautaret. Vic wilde hier even bekomen, donderdag nog in de kliniek aan de baxters. Eigenlijk wilde hij me niet tot last zijn en me alleen laten vertrekken, kwestie van mijn voorbereidingen niet te storen. In elk geval het sein om het ritme iets op te trekken zonder echt te forceren. Dimitri had zijn drinkbus gaan bijvullen in La Grave en ik kreeg al meteen onder mijn voeten: “Ik dacht dat je het rustig aan ging doen?”. Ik hield mijn HF op -150, dit mocht voor hem toch geen probleem zijn om bij te trappen. Hij wilde mij vandaag echter kost wat kost volgen, dit zou hij later zeer duidelijk laten blijken én bekopen!

De cijfers (vanaf La Grave):

  • Afstand 10,5km
  • Tijd 0:43:59u
  • gemiddelde HF 149
  • gemiddelde TF 75
  • gemiddelde km/u 14,2
  • Stijgingspercentage 5,2%

                        
ColduLautaret_Les Clapiers



Les Deux Alpes

Na rechtsomkeer te hebben gemaakt mochten we de volledige afdaling doen tot aan een dam waar we de klim naar Les Deux Alpes konden starten. Van hieruit is het wel niet de volledige klim maar de 8,5km zouden toch nog slachtoffers maken. Vic startte niet meer, het bezoek aan de kliniek was rampzalig voor dit soort zware werk. Deze klim behoort al tot het serieuze werk, gelijkmatig klimmen met slechts 1 plaats recupmogelijkheid, een kleine daling, die je uiteraard meteen mag bekopen. Opnieuw zocht ik snel naar een gelijkmatig tempo, dit keer met HF rond de 160 grens. Gino moest zijn inspanning van de klim naar Lautaret al snel bekopen, niet genoeg lange afstand in de benen. Dimitri klampte aan met de moed der wanhoop en, halverwege, riep hij me toe: “Pa, je ging het toch rustig aan doen vandaag?” Ik antwoorde dat ik rond mijn vooropgestelde HF aan het rijden was en dat hij zich niet verplicht moest voelen om me te volgen. Hij wilde echter van geen wijken weten en klampte zich vast in mijn wiel. We bereikten de top in een dikke 40 minuten, behoorlijke tijd met toch dik 45km klimwerk in de benen

De cijfers vanaf Le Chambon (stuwmeer):

  • Afstand 8,6km
  • Tijd 0:41:51u
  • gemiddelde HF 161
  • gemiddelde TF 69
  • gemiddelde km/u 12,4
  • Stijgingspercentage 6,6%

                      
LesDeuxAlpes_LeChambon
 

Alpe d’Huez

Opnieuw rechtsomkeer, op weg naar de laatste klim van de dag. Natuurlijk eerst de afdaling van Les Deux Alpes met nog een flink stuk dalen tot aan de voet van Alpe d’Huez. Op een van de hellingen moesten de jonge kerels opnieuw lossen, “Bij onze pa is er een stuk af”, zo zeggen ze dat tegenwoordig... In Bourg d’Oisans aangekomen bleek ik als enige van start te gaan. Ook Dimitri hield het voor bekeken, zijn inspanningen op Les Deux Alpes eisten hun tol.  Alleen van start dus voor deze laatste zware opdracht. Na de eerste virage moest ik meteen op mijn kleinste verzet (30x25), mijn rug begon serieus pijn te doen. Ik zou na de eerste 5km wel terug wat zwaarder schakelen, hoopte ik. Van virage 21 tot virage 12 heb ik me toch wel een paar keer afgevraagd of het wel echt nodig was. Het antwoord was steeds, JA, het behoort tot mijn programma... Tegenwind werd verwacht tussen virage 4 en 3 en 2 en 1 maar... het stuk tussen 8/7 had ik er al van. Het was toch wel even schrikken, hier al zulke tegenwind, wat moet het dan niet zijn daarboven? En jawel, zowel 4/3 als 2/1 een zeer felle tegenwind wat de laatste kilometers nog extra zwaar maakt. Boven aangekomen afgeklokt,... 1u19? Dat is toch een mooie tijd voor deze klim na een tocht van 110km waarvan 45km klimwerk. 
De cijfers:

  • Afstand 13km
  • Tijd 1:19:48u
  • gemiddelde HF 164
  • gemiddelde TF 63
  • gemiddelde km/u 9,9
  • Stijgingspercentage 7,7%

                       
alpedhuez
 

Moe maar voldaan reed ik naar het appartement, dik tevreden over mijn trainingsrit van vandaag. 125km waarvan 58km klimwerk (3115 hoogtemeters) in 7u12min. Voor mij, meer dan behoorlijk denk ik. Ik durf toch hopen op een gouden Marmotte maar natuurlijk zijn Lautaret en Deux Alpes niet te vergelijken met Glandon en Galibier... Het blijft een tweestrijd, enerzijds zit de conditie goed, geven de cijfers goede indicaties... anderzijds, zou ik de Alp in dezelfde tijd kunnen rijden wanneer Glandon en Galibier reeds verwerkt zijn? Zaterdag tussen 16u en 17u zullen we het anwoord kennen.

De cijfers voor de volledige rit:

  • Afstand 124km
  • Tijd 6:04:00u
  • gemiddelde HF 139
  • gemiddelde TF 74
  • gemiddelde km/u 20,69
  • Hoogtemeters 3115m


 

[Alpe d'Huez 2008] [Vakantie] [Heenreis] [Check-in] [Col d'Ornon] [Lautaret-2Alpes-AD] [Bourg d'Oisans] [La Berarde] [Afhalen rugnummers] [Marmottekoorts] [La Marmotte] [Rust - Analyse Marmotte] [Col du Sarenne] [Rustdag] [Tijdrit Alpe dHuez] [Sportdag] [Tijdrit 2e poging] [Terugreis] [Road to Marmotte] [The day after...]